Tuesday 13 February 2024

Tidak Pandai Bahasa Arab, Tetapi Ingin Baca Buku Terjemahan Bagi Kitab Al-Imām Ašh-Šhāfiʿiyy?


Setakat ini, saya belum pernah jumpa mana-mana asatizah salafi yang popular yang tidak mahir bahasa Arab. Hampir-hampir tiada untuk menemukan orang sebegitu.
Jangan memalukan mereka dengan membongak sebegini dengan seolah-olah berkata: "Tidak apa jika saya tidak mahir asalkan saya baca kitab tinggi yang terjemahan!".

Malah, yang lebih merugikan sekali pada terjemahan bagi kitab al-Imām ašh-Šhāfiʿiyy adalah ia menghilangkan estetika dan kemanisan untuk menelaah bahasa Arab dari beliau.

Kehebatan bahasa al-Imām ini sehingga ulama pakar bahasa, Abū Manṣūr al-Azhariyy mendedikasikan kamus khas untuk memahami kosa kata yang beliau guna, iaitu az-Zāhir Fī Ġhōrīb Alfāẓh.

Bahkan, bahasa beliau adalah hujah dalam bahasa. Jika tiada al-Quran, hadis dan syair untuk dijadikan hujah, maka penggunaan kata-kata al-Imām ašh-Šhāfiʿiyy boleh dijadikan dalam bahasa.

Beliau dipuji dengan kemahiran bahasa Arab beliau. ʿAbdul Mālik bin Hišhām berkata :

الشافعي بصير باللغة، يؤخذ عنه، ولسانه لغة فاكتبوه

"Ašh-Šhāfiʿiyy adalah orang yang celik dalam bahasa dalam keadaan diambil daripadanya dan lisannya adalah bahasa. Maka, kalian tulislah darinya". [Tahḏzīb at-Tahḏzīb karya al-Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar al-ʿAsqolāniyy].

Abū al-Walīd bin Abū al-Jārūd berkata :

إن الشافعي لغة وحده، يُحتجُ بها

"Sesungguhnya ašh-Šhāfiʿiyy itu adalah bahasa satu-satunya dalam keadaan dihujahkan dengannya". [Tahḏzīb at-Tahḏzīb karya al-Ḥāfiẓ Ibn Ḥajar al-ʿAsqolāniyy].

Yūnus bin ʿAbdul Aʿlā berkata :

كان الشافعي إذا أخذ في العربية، قلت: هو بهذا أعلم، وإذا تكلَّم في الشعر وإنشاده، قلت: هو بهذا أعلم

"Dahulu ašh-Šhāfiʿiyy apabila dia mengambil dalam bahasa Arab, aku berkata: "Dia lebih tahu tentang ini. Apabila dia berkata pada syair dan mendendangkannya, aku berkata: "Dia lebih tahu tentang ini". [Muʿjam al-Buldān karya Yāqūt al-Ḥamawiyy].

Ibn Manẓūr berkata :

والشافعي فصيح حجة في اللغة

"Ašh-Šhāfiʿiyy adalah fasih lagi hujah dalam bahasa". [Lisān al-ʿArob].

Sangat rugi! Sangat rugi orang yang membaca kitab al-Imām ašh-Šhāfiʿiyy tanpa penguasaan bahasa Arab.

Belajar bahasa Arab sampai boleh membaca tidak susah pun. Jadi susah sebab sebahagian pengajar dan penganjur tamak ingin menekan kemahiran membaca, mendengar, menulis dan bertutur sekaligus atau sebahagian mereka mengajarkan orang yang kosong bahasa Arab dengan kitab turats yang belum atau sememangnya tidak kondusif untuk mereka.

Saya boleh bantu untuk ajar dengan penyediaan lengkap pada yang paling krusial dan kritikal. Tanyalah yang sertai kelas bahasa Arab bersama saya. Semuanya akan berkata bahawa cukup bawa diri sahaja. Hanya tinggal bayar yuran bulanan dan keluar belanja untuk beli kamus sendiri secara berkala sahaja.

Malah, yang belajar dengan saya akan mendapat ijazah sanad kitab Musnad ašh-Šhāfiʿiyy dengan syarat berjaya menghabiskan dengan saya dengan jayanya. Kalau ingin tuntut ijazah sanad kitab al-Umm dan ar-Risālah karya al-Imām ini, saya boleh tunaikan apabila sudah sampai tahapnya.

Sesiapa yang ingin sertai kelas kemahiran pembacaan bahasa Arab bersama saya boleh hubungi saya di sini : https://t.me/infokelasarab_ridzwan

No comments:

Post a Comment