Wednesday 10 January 2024

Apakah Kafir Yang Berjasa Di Dunia Akan Mendapat Keselamatan Di Hari Akhirat


Jawapan Buya Yahya bahawa anaknya tidak haram mendoakan ibu bapa yang meninggal dunia yang berbeza agama memang pahit untuk ditelan bagi anak yang mengenali ibu bapanya seorang yang baik lagi berbakti kepada dirinya dan masyarakatnya, lagipula dikenali dengan tulus dan kasih sayangnya ketika hidupnya di dunia.
Pautan Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=LtXNJyOKh4c

Ada perbincangan di server Sembang Akidah Dan Politik ketika sesi perbincangan akidah tergempar mingguan tentang persoalan seseorang yang di dunia sudah banyak berjasa di masyarakat dan dunia yang tidak dinafikan lagi; adakah Allah tidak akan mengganjari pahala dan memberikan syurga untuknya?

Boleh sertai sesi perbincangan di Disord di sini pada setiap Sabtu jam 10 pm : https://discord.gg/eVE8pVBP8e

Jawapannya adalah Allah boleh membalas jasa baiknya dengan memberikan kesenangan di dunia dan kenikmatannya seperti mendapat penghargaan, dimudahkan urusan kehidupannya di dunia dan lain-lain memandangkan sifat ar-Roḥmān (الرَّحْمَنِ) meliputi yang kafir dan Musllim, sebegitu juga di dunia dan di akhirat.

Adapun ar-Roḥīm (الرَّحِيم), maka ini khusus untuk Muslim dan hari akhirat sahaja.

Begitu juga Allah itu ašh-Šhakūr (الشَّكُورُ), Yang Maha Berterima Kasih. Allah bukan kedekut untuk menghargai kebaikan seseorang hanya kerana dia itu bukan Muslim kerana Dia berfirman :

وَمَا يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَن يُكْفَرُوهُ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ

"Apa yang mereka lakukan yang berupa kebaikan, pasti mereka tidak akan diingkarinya. Allah jua sangat mengetahui tentang orang yang bertakwa". [Surah Āli ʿImrōn ayat 115].

Malah, kalau dia berharap pada Allah agar mendapat apa yang dia impikan yang berupa laba dan kesenangan dunia yang tempat orang mengharapkan imbalasan yang segera ini, dia akan mendapatkannya kerana Dia berfirman :

مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا

"Sesiapa yang menginginkan kesegeraan, nescaya Kami akan menyegarakan apa yang Kami kehendaki untuknya di dalamnya (dunia) bagi orang yang berkeinginan. Kemudian, Kami menjadikan Jahannam yang dia masuk ke dalamnya kepadanya dalam keadaan hina lagi tersingkir". [Surah al-Isrōʾ ayat 18].

Perkataan "al-ʿĀjilah" (الْعَاجِلَة) di sini adalah dunia sepertimana tafsiran al-Baġhowiyy dalam tafsirnya. Dunia dinamai dengan segera. Maka, sesiapa yang mengharapkan apa yang boleh didapatkan segera di dunia ini, maka dia akan dapat dengan segera sesuai dengan nama dunia.

Sebegitulah keluasan sifat ar-Roḥmān dan ašh-Šhakūr bagi-Nya. Ini bermakna setiap insan sama ada yang Muslim dan kafir yang hidup di dunia ini akan merasai kenikmatan kepemurahan-Nya dan terima kasih daripada-Nya meskipun berbeza dari segi kadar keberkatan dan nilai pemberian-Nya.

Pun begitu, untuk hari akhirat, yang kafir atau yang bukan Muslim, lebih-lebih lagi yang sudah tertegak risalah dakwah rasul-Nya tidak berhak mendapat bahagian kejayaan di akhirat meskipun di dunia sudah bertungkus-lumus jauh lebih dari apa yang Muslim dapat melakukannya.

Kaedah menyebutkan :

لَنْ يَنَالَ أَحَدٌ أَجْرَ مَنْ لَا يَخْدُمِهُ

"Seseorang tidak akan mendapat ganjaran orang yang dia tidak berkhidmat kepadanya".

Analogi sangat mudah. Jika seseorang tidak bekerja di bawah suatu syarikat, dia tidak berhak mendapat gaji bulanan dari syarikat itu sekalipun dia telah menyumbang bakti yang tidak disaingi oleh mana-mana yang lain.

Dia tidak berhak berkata kepada pihak pengurusan syarikat: "Saya sudah berbuat baik di luar syarikat ini dan orang sekelliling tidak menafikan sumbangan yang telah saya laksanakan lebih dari apa pekerja syarikat mampu kamu tawarkan. Tidak bolehkah memberi saya gaji sepertimana pekerja di syarikat kamu?". Tentu sekali ini adalah kebodohan.

Sama juga anak yang berkata pihak kepada ibunya agar syarikat menimbangkan pemberian gaji kepada ibunya sepertimana pekerja syarikat kerana ibunya menabur bakti kepada masyarakat di sekitar syarikatnya.

Syarikat mungkin boleh mempertimbangkan untuk memberikan anugerah yang berupa penghargaan, wang sumbangan dan lain-lain. Akan tetapi, untuk mendapat hak ganjaran yang sama sepertimana pekerja, sudah tentu ia tidak mungkin.

Kenyataan ini agak pahit, lebih-lebih lagi jika ia berkaitan dengan keselamatan dan kejayaan di hari akhirat. Akan tetapi, analogi mudah ini sebenarnya memaparkan hakikat yang tidak boleh dinafikan lagi.

Walau apapun, kita sebagai Muslim yang berprinsip sebegini bukan bermakna kita terus berpendapat bahawa ibu bapa yang kafir atau non-Muslim yang banyak menyumbang kepada masyarakat akan masuk neraka jika mati dalam keadaan tidak beriman. Itu urusan Allah dan kita tidak ada pengetahuan tentangnya.

Kematian mereka disebut dengan seeloknya dan kita tidak bermudah-mudahan berkata: "Apa guna banyak menyumbang, tetapi kafir? Masuk juga neraka akhirnya". Lebih-lebih lagi orang itu adalah ibu ayah kita atau keluarga kita. Sekurang-kurangnya tahanlah lidah dari berkomentar sedemikian.

Cuma, prinsip umum kita adalah orang kafir berhak mendapat limpahan di dunia, tetapi di akhirat, mereka tidak mendapatkannya. Adapun untuk mengaplikasikannya kepada individu tertentu, itu bukan kerja kita.

Sememangnya menyedihkan bagi anak yang kasih kepada ibu bapanya tidak dapat mendoakan kebahagiaan hari akhirat untuk mereka berdua apabila mereka berdua meninggal dunia dalam keadaan kufur.

Pun begitu, seorang anak akhirnya perlu beringat juga tentang bagaimana kasihnya kepada Allah, rasul-Nya dan agama-Nya. Akhirnya, kesemua itu akan lebih patut didahulukan berbanding ibu bapa sendiri.

Di hari akhirat nanti, ibu, ayah, anak, keluarga dan kerabat tidak akan dapat memberi manfaat dan mudarat kepada orang lain. Semuanya akan berbalik pada masing-masing. Akhirnya, lebih baik kita kasihani diri sendiri dan jaga keselamatan agama sendiri jika ingin selamat di hari kebangkitan.

Kecuali kalau ada yang bodoh untuk berkata dia lebih rela masuk neraka asalkan ibu ayahnya masuk syurga.

No comments:

Post a Comment