Tuesday 13 February 2024

Kami Terpaling Ulama Kerana Mengadakan Sesi Perbincangan Akidah Mingguan


Kami dikatakan terpaling ulama menurut kamu kerana mengadakan sesi perbincangan akidah mingguan dan berbincang agama bersama teman dalam server. Setakat ini belum ada pergaduhan melainkan kamu yang lebih banyak memulakan dahulu.

Kami tidak lupa apa yang kamu cakap ini yang sememangnya kritikal terhadap iman kamu sendiri dan berpotensi menyakitkan hati orang lain kerana ucapan sebegini yang diluahkan secara sebegitu sahaja di sekeliling teman yang sensitif dengan ini.

Kamu fikir ini bukan lagi fardu ain untuk sekurang-kurangnya setiap orang yang ada dalam server yang berpengetahuan walaupun sedikit untuk tampil menjawab? Kamu fikir ini bukan fardu ain lagi untuk setiap orang yang tidak tahu menjadi wajib ke atas dirinya untuk belajar bagi menangkis virus ini?

Oh! Mungkin kamu tidak peduli lagi sama ada ini fardu ain atau tidak atau kamu mungkin tidak peduli lagi sama ada tugas ini tugas ulama atau sesiapa sahaja yang ada kebolehan sekalipun bukan ulama kerana kamu sendiri tidak peduli pada membuat pertimbangan sebelum berkata-kata dan sebab itu kamu tanpa semena-mena bercakap seperti orang yang tidak peduli lagi perasaan orang dan status keimanan diri.

Mungkin kamu tidak peduli lagi sama ada ini fardu ain atau tidak atau kamu mungkin tidak peduli lagi sama ada ini adalah tugas ulama atau sesiapa sahaja yang ada bahagian nikmat daripada Allah walaupun bukan ulama kerana kamu sendiri tidak peduli dengan kasih sayang Allah terhadap kamu dengan menempatkan kamu di lingkungan teman-teman yang melayani kamu dengan baik dan cuba membantu kamu dari segi emosi.

Baiklah. Kalau kamu rasa sepatutnya ini adalah urusan ulama, apakah kamu berjumpa para ulama untuk memberi terapi pada penyakit yang menimpa kamu sekarang ini?

Daripada para ulama dan asatizah terus dipersalahkan kerana dianggap tidak mendekati orang seperti kamu dan tidak melayan mesra dengan orang seperti kamu, sekurang-kurangnya kami tolong untuk mendekati orang seperti kamu yang mana kami dan kamu memiliki persamaan dalam pelbagai latar dan perkara supaya jurang kefahaman dan perbincangan antara kamu dan kami tidak terlalu lebar.

Kami terpaling ulama menurut kamu sebab kami cuba mempertahankan diri kami dari muntah berpenyakit kamu. Kami terpaling ulama menurut kamu kerana kami berusaha membantu rakan-rakan di server itu dalam membina imunisasi melalui pembelajaran akidah agar tidak terjangkit dari penyakit yang kamu timbulkan.

Kami terpaling ulama kerana saling berganding antara satu sama lain melalui sesi perbincangan secara terbuka supaya kami dapat membuat semakan status kesihatan akidah masing-masing agar tidak terjebak dengan penyakit kamu ini.

Kemudian, apabila kamu tidak mendapat apa yang kamu mahu di server itu setelah semua orang melayan kamu dengan baik-baik biarpun kenyataan kamu ini sangat meruncing dan setelah rakan-rakan yang ada di situ memaafkan semua drama yang berlaku antara kamu sebelum ini, kamu meludahkan semua orang yang ada di server itu dan berambus dengan cara tidak terhormat.

Kamu patut rasa bersyukur dan bernasib baik kerana kami di server ini tidak ingin menjadi orang yang mengecam, offensif dan hostiliti apabila melihat kenyataan yang kamu luahkan. Kami sama sekali tidak menghukumi buruk ke atas kamu dan kami cuba melayaninya seperti seorang rakan yang memerlukan bantuan.

Bahkan, kalau seperti ini terjadi pada anak kami, kami sebagai ayah atau ibu akan bertanggungjawab untuk menjelaskan dan merawat. Bukan campak semua urusan kepada para ulama tanpa keperluan, lebih-lebih lagi masalah yang mereka tidak terbabit pun. Selagi kami ada kapasiti untuk bantu tanpa perlu mengheret orang luar, kami akan bantu.

Berbeza di tempat lain yang barangkali kamu akan diserang bertubi-tubi dan menambahkan lagi stres kamu, bahkan kamu akan dihalau dengan cara yang sangat terhina! Bandingkanlah wahai yang tidak mengerti untuk bersyukur bagaimana layanan ahli dalam server dan yang bakal kamu akan menerima di tempat lain.

Kalau kamu tidak dapat melihat kasih sayang Allah kepada kamu, sekurang-kurangnya cubalah lihat kasih sayang teman-teman kamu di server itu. Kecuali kalau anda memang membutakan mata dan tidak mahu menghargai sama sekali dengan hanya mementingkan diri sendiri.

Kami tidak lupa. Kami akan ingat ini dan beberapa lain yang kamu menimbulkan kegusaran yang berkaitan dengan sensitivit perkara keimanan rakan-rakan di server ini. Kami kalau boleh ingin padam semua hantaran kamu di server itu disebabkan sikap kamu yang celaka lagi jelek yang tidak tahu bersyukur.

Tetapi, kami sengaja tidak buat sedemikian supaya mereka yang datang berkunjung selepas ini menilai siapa yang sebenarnya mencetuskan perbalahan tidak tentu pasal dan tidak tahu menghargai kesantunan teman-teman yang kamu bina hubungan di dalam server itu.

Apabila kami tahu ini potensi yang mungkin ada pada orang lain seperti kamu, kami tetap akan meneruskan sesi yang kamu kata terpaling ulama agar mereka yang berpotensi ini dapat kami usaha untuk bantu dan tangani biarpun kamu membencinya dan menghasut orang lain untuk membencinya.

Betul kami bukan ulama dan kami hanyalah sang kuman yang tidak seberapa pun, tetapi amanah yang para ulama titipkan kepada kami untuk menyampaikan dan menyebarkan inilah kami usaha untuk merealisasikannya.

Mudah-mudahan orang yang menginginkan manfaat akan mendapatkan manfaat melalui usaha kami yang kerdil ini. Mudah-mudahan orang yang terjauh dari para ulama dan asatizah dapat didekatkan melalui sesi ini.

Mudah-mudahan penyebaran ilmu melalui sesi ini meningkatkan keberkatan dalam ilmu kami, menambah kasih sayang daripada-Nya, membaiki apa yang kami kurang dan memantapkan apa yang telah kami pelajari dari guru-guru yang kami kasihi.

Kami mengucapkan terima kasih kepada Zeddy Tate dan Shirohige Sama atas kerjasama dan insiatif dalam menjayakan majlis ini dan mengumpulkan teman-teman yang sudi berkongsi manfaat dan bertemu untuk kebaikan bersama.

No comments:

Post a Comment