Tuesday 13 February 2024

Kenapa Ketidaksahan Sebahagian Enakmen Syariah Kelantan Menjadikan Isu Yang Membimbangkan Umat Islam


Ada sebab kenapa kegugatan kedaulatan Mahkamah Syariah ini menjadi kebimbangan sekalipun punca asal kesalahan adalah pelanggaran dari Kelantan dan sememangnya negeri itu memberi bola tanggung kepada pesaingnya.

Jika lihat rekod sebelum ini yang berkaitan dengan hal ehwal Islam di mahkamah, kita sebenarnya berhadapan dengan gasakan yang agak teruk.

Sebelum ini kita diasak dahsyat dalam isu kalimah Allah dan kita pula tewas dalam keabsahan pengislaman 3 anak Siew Heng.

Cuba bayangkan yang semua ini tidak terjangka akan terjadi di negara yang Islam merupakan agama rasmi dan kuat konservatif agamanya. Kesan Domino sebenarnya bukan bermula baru-baru ini, tetapi ia adalah rentetan dari yang lepas.

Mungkin boleh ada penafian bahawa yang baru-baru ini tidak akan melunturkan kekuasaan Mahkamah Syariah, tetapi masa hadapan, jika gelombang ini berterusan dan tidak dirintangi, kita tidak tahu apa lagi yang bakal dirobek dan didegradasikan pada yang berkaitan dengan Islam dan keluhurannya di negara ini.

Ya mungkin kali ini negeri Kelantan jadi pencetus kepada badai yang memalukan kita semua. Cuma, jangan lalai bahawa selepas ini bukan Kelantan sahaja yang akan jadi sasaran dan yang selama ini kita merasa betul tidak akan mendapat tentangan.

No comments:

Post a Comment