Wednesday 10 January 2024

Terpaling Harmoni : Nasib Umat Islam Di Negara Kita Dan Sikap Sebahagian Mereka Yang Terpaling Harmoni


Sekarang ini, ramai mula memandang sinis sikap terpaling harmoni dari orang sebelah sana ketika berlakunya suatu sekolah Kristian tidak membenarkan majlis pengkhataman al-Quran.
Saya dari dahulu lagi sudah bersuara dengan tegas tentang sikap sebahagian orang ini sibuk ingin memyenangkan jiwa orang kafir dan ingin menjalankan perhubungan harmoni sehingga gadai prinsip akidah dan prinsip agama, khususnya ketika perbincangan tentang ucapan selamat sempena perayaan agama lain.

Boleh baca di sini :

(a) https://www.facebook.com/marzuka.martilloiii.7/posts/pfbid02f7FbuRnoLz1ibqPTQFZAoodepHzQEEf9Tq2APKRnZdkNHPEJgqw5qD4hRJg9G1Evl

(b) https://www.facebook.com/marzuka.martilloiii.7/posts/pfbid02oY5PuLLvtVX3fJGbc9CCBkVJ65tyDWerC6unWoTD8bsvbprv21WXdzLxz4ksJhWMl

(d) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1118756036159764&set=pb.100040761337193.-2207520000&type=3

Akhirnya, lihat sendiri bagaimana harmoni yang kita beri pada mereka dibalas dengan sikap terpaling harmoni dari mereka kepada kita.

Kita sendiri sudah menyampah dengan bongak harmoni yang dicanang-canangkan. Semuanya retorik dan dusta sahaja.

Saya juga sudah lama meluahkan rasa geram dengan sebahagian pembawa slogan rahmat sekalian alam dan geng maqashit yang banyaknya cuba memihak kepada orang kafir, mencari keredhaan mereka dan memberi mereka banyak ruang.

Rahmat sekalian alam ini akhirnya menjadikan umat Islam tidak mendapat rahmat apa-apapun. Lebih baik sahaja ditukar slogan kepada rahmat sekalian kafir sahaja.

Pembongak rahmat sekalian alam ini rela menjadi pak sanggup dan berhempas pulas mencari senyuman dari pihak kafir atas alasan dakwah, bersikap rahmat dan menampilkan toleransi keberagamaan. Malah, kalau tersinggung sang tanpa sengaja, sanggup tunduk dan minta maaf seolah-olah menjadi manusia paling bersalah di muka bumi.

Namun, dengan sesama Muslim, sanggup bergaduh, bermasam muka, bertekak dan tidak ada rasa bersalah dalam putus hubungan pun. Adakalanya, minta maaf pun tidak mahu. Hubungan persaudaraan di atas agama kebenaran lagi mulia sanggup digadai, dijual beli dan dirunding demi kepuasan kawannya yang kafir.

Satu lagi geng maqashit ini. Tidak habis-habis mempromosi orang kafir boleh menerima zakat, daging agihan korban, menjadi hakim syarie bagi umat Islam, bahkan menjadi pemimpin tertinggi dalam negara dan pelbagai lagi yang diberikan kepada kafir kerana atas alasan ada pandangan ulama mengenainya dan melihat kepada pertimbangan maqasid.

Apakah sudah tidak ada umat Islam di negara kita yang miskin sehingga zakat seolah-olah ada lebihan untuk agih kepada orang lain dan daging korban diberikan kepada orang yang tidak memuliakan hari raya yang agung yang mana dalam takbirnya mengekspresikan kebencian terhadap kekufuran?

Adakah sudah tidak umat Islam lagi yang boleh tolong sehingga perlu angkat juga orang kafir untuk selesaikan masalah umat Islam dan menguruskan hal ehwal Islam?

Kita sudah beri banyak muka kepada kafir demi keharmonian setiap penduduk di negara ini. Sekarang, inikah progres harmoni yang kita ingin capai? Di mana silapnya?

-----------------------

Semasa berbincang bersama Syahir Yuumei di server Discord perbincangan akidah dan politik, dia ada menyebut satu nama figura yang besar yang tidak asing lagi dalam dunia Islam yang membenarkan ucapan selamat sempena agama lain.

Namun, ia menjadi bahang apabila ucapan selamatnya sempena perayaan Krismas yang agak problematik pada akidah sehingga ramai yang sudah mula bersuara kebimbangan dan kritikan.

Saya tidak mahu sebut namanya di sini kerana dikhuatiri mengundang kekeruhan suasana. Akan tetapi, apa yang saya beritahu kepadanya dan kepada hadirin bahawa itulah kesannya apabila kita membenarkan ucapan selamat sempena agama lain.

Ramai yang menjustifikasikan bahawa ada pendapat ulama yang membenarkannya. Namun, kami sudah cakna dan kami lebih tahu apa impaknya jika membenarkannya.

Kalau lihat di negara sendiri tentang perangai orang terpaling harmoni pun masih tidak membuka jiwa dan mengetuk kesedaran hati, untuk apa akidah yang yang tersemat dalam jiwa? Sekadar kepercayaan sahaja?

Ada juga yang sampai sinis dan seakan-akan ingin bertekak dengan saya kerana saya berkeras dalam isu ucapan ini. Namun, mereka boleh lihat sendiri tentang slogan keharmonian yang mereka rasa pada hari ini yang dahulu itulah mereka yang ingin menagihnya bersama kafir.

-----------------------

Setiap sekolah sememangnya ada hak untuk membatalkan program yang melibatkan keagamaan lain. Akan tetapi, isunya bukan semata-mata pembatalan majlis khatam al-Quran.

Umat Islam di Malaysia, khususnya pekerja Muslim dikerah untuk mendekorasi premis dan kedai sempena perayaan agama lain, malah diheret untuk hadir ke upacara perayaan agama lain dan para pekerja tidak ada hak untuk menolaknya.

Ada juga pekerja yang bekerja di bawah syarikat Muslim, khususnya yang ada kaitan dengan minuman dan makanan disuruh untuk mengangkat bekas arak dan memindahkannya. Malah, lelaki Muslim juga tidak dibenarkan solat Jumaat, khususnya yang bekerja di mall.

Negara harmoni apa ini kalau pekerja diabaikan haknya untuk tidak melakukan perkara yang bertentangan dengan agamanya? Umat Islam sudah terlalu bagi kompromi untuk kesenangan hidup orang kafir, bahkan banyak hak mereka dicabul supaya tidak kehilangan sesuap nasi untuk perut mengisinya.

Malang sekali negara yang dibanggakan sebagai negara umat Islam, agama rasminya adalah Islam dan pemimpin agungnya adalah Muslim, tetapi pekerja Muslim seakan-akan hidup di bawah ketuanan kafir.

Sudah 60 tahun lebih kita merdeka, tetapi apa nasib umat Islam di tanah air sendiri sekarang? Pemimpin kita dahulu dan sekarang ini apa sebenarnya gerak kerja mereka untuk memartabatkan dan memperkasakan agama?

Jika merasakan saya berkeras dalam isu ucapan selamat sempena perayaan agama lain, anda tengoklah nasib umat Islam, khususnya pekerja kita dalam hal ehwal agamanya. Harmonikah itu?

Mencari harmoni untuk menyenangkan kafir dengan ucapan selamat, sedangkan pekerja umat Islam dipaksa dan dikerah untuk terbabit dengan perayaan agama lain walaupun sekadar dekorasi premis tanpa mereka boleh untuk menidakkannya.

No comments:

Post a Comment