Wednesday 10 January 2024

Kenapa Dalam Sebulan Perlu Ada Komitmen Untuk Kelas Atau Pengajian Agama?


Saya rasalah kalau sampai perlu minta duit ibu ayah pun, lebih baik minta untuk membuat bayaran ikuti pengajian agama atau sertai kelas agama, rasanya ibu ayahnya lebih redha dan sanggup beri lebih berbanding untuk kospelir yang entah apa-apa dan tidak mungkin akan setia kepadanya meskipun ibu ayah pun bukan orang beragama sangat.

Malah, ibu ayah akan rasa bersalah kalau tidak berusaha apa-apa untuk membantu anaknya untuk kebaikan agama. Ibu ayah akan lebih kasihan untuk bantu dalam aspek agama jika ingin dibandingkan dengan hobi atau minat peribadi.

Tambah lagi kalau yang jenis entah apa-apa. Itu kalau minta kepada ibu ayah, memang diherdik oleh merekae berdua.

Mungkin ini kedengaran klise, tetapi poin yang saya ingin sampaikan adalah adakalanya, kesedaran beragama seseorang ini sekurang-kurangnya membantu diri untuk mengawal diri dari terjebak dengan sia-sia, tidak berfaedah dan tidak bermanfaat sama ada dari segi peruntukan masa atau kewangan.

Apabila kita ada komitmen sukarela kewangan dan masa pada sesuatu, minat kita akan terarah kepada itu. Sebab itulah kalau komitmen sukarela kewangan dan masa seseorang itu terarah kepada anime dan kosplayer, itulah yang akan membawa diri kita dalam perbelanjaan wang dan peruntukan masa.

Sekurang-kurangnya apabila kita ada komitmen kewangan dan masa untuk kelas agama sebagai contoh, apabila suatu masa bertembung antara peruntukan masa dan wang untuk agama atau hiburan lain, kita akan mula ada pertimbangan untuk mana satu yang lebih berbaloi untuk dibelanjakan dan diberikan masa.

Kalau dahulu, kita tidak peduli pun untuk habiskan wang dan masa untuk hiburan yang kita minat. Sekarang, apabila ada komitmen untuk kelas agama, sekurang-kurangnya kalau Allah tidak melimpahkan kefahaman, Allah akan mengurniakan keberkatan yang sekurang-kurangnya kita mula bertimbang untuk memikirkan ke mana masa dan duit untuk digunakan. Usah pandang rendah dengan ini.

Pesan kepada kita semua adalah cuba kalau boleh, sekurang-kurangnya dalam sebulan itu ada komitmen masa dan wang untuk kelas agama atau pengajiannya walaupun satu kelas. Rata-rata yuran untuk kelas atau program keagamaan ini sangat murah jika ingin dibandingkan yuran selain bidang agama.

Kalau sebelum ini, kita ada bulatan kawan yang terlalu wibu, gamer dan yang terlalu dalam dengan hiburan, cubalah cari sekurang-kurangnya seorang ustaz atau agamawan untuk didampingi dan rapat. Kalau kita sendiri tidak mahu menyedarkan diri sendiri, siapa lagi yang boleh?

------------------------------

Setakat ini, kalau untuk yang percuma yang ada hampir-hampir sama minat, boleh sertai sesi perbincangan akidah setiap Sabtu jam 10 pm di server Discord di sini : https://discord.gg/eVE8pVBP8e

Server ini memang ditubuhkan khas untuk mengumpulkan rakan-rakan dari kalangan wibu, gamer dan lain-lain untuk sama-sama mencari dan membina bulatan rakan dalam minat ke arah agama.

Tinggal lagi untuk komitmen untuk hadir dan sama-sama beri idea yang bernas untuk disumbangkan atau tumpahkan pertanyaan yang berbaloi untuk menerima.

Saya ada cerita beberapa sedikit yang berkenaan dengan server Discord di sini : https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1116336199735081&set=pb.100040761337193.-2207520000&type=3

------------------------------

Jika ingin berbayar dan membina pemantapan, saya menawarkan kelas kemahiran pembacaan bahasa Arab di bawah bimbingan saya sendiri sehingga peserta dapat membaca teks Arab yang tidak berbaris secara independen.

Terbuka untuk yang kosong atau yang pernah ada latar belakang pembelajran bahasa Arab. Terbuka untuk yang tiada latar belakang pengajian agama ataupun yang ada.

Maklumat lanjut boleh didapati di sini : https://t.me/infokelasarab_ridzwan

Kelebihannya adalah jika peserta yang komitmen menghadiri Discord akan mendapat ijazah sanad kitab, peserta kelas bahasa Arab pun akan mendapat juga, tetapi ijazah sanad kitab yang program luar atau orang lain tidak akan mudah untuk mendapatkannya.

Dengan kata lain, ia adalah ijazah sanad yang istimewa untuk peserta kelas saya dan tidak diberikan sembarangan kepada orang luar

No comments:

Post a Comment