Kelas dengan Baba Suyuti dengan dua orang sahaja. Kalau saya tidak datang, tinggal admin atau pengerusi majlis seorang sahaja.
Cuma, saya lebih suka kelas yang sedikit orang. Kalau ramai, selalunya berebut dengan pelajar untuk bertanya atau berbincang. Malah, dengan sedikit pelajar, boleh kita bincang dengan panjang dan tidak perlu rasa lama dalam menunggu giliran. Malah, boleh untuk bertanya soalan yang agak sensitif dan peribadi kerana tidak perlu segan dengan khayalak ramai.
Sedikit orang pun senang untuk guru kenal kita dan berinteraksi dengan kita. Hubungan yang rapat ini lebih penting dari sanad.
Hubungan dalam talian ini memang merosotkan perhubungan. Guru tidak kenal murid kerana murid masing-masing tutup kamera dan tutup mikrofon. Tanya soalan pun tulis di ruangan chat. Kalau perempuan, boleh difahami mengapa.
Walaupun guru tidak nampak kecil hati, cuba tepuk dada dan tanya diri sendiri. Baguskah interaksi guru dan murid sebegini?
Saya teringat juga yang Syeikh Maḥmūd Saʿīd Mamdūḥ dalam Tašhnīf al-Asmāʿ Bi Šhuyūkẖ al-Ijāzah al-Asmāʿ pernah menceritakan bahawa kelas-kelas as-Sayyid al-Muntaṣor Muḥammad az-Zamzamiyy bin Muḥammad bin Jaʿfar al-Kittāniyy tidak pernah dihadiri oleh seorang pun.
Memang agak terkilan kita mendapat tahu tentang ini. Mungkin sahaja ketika kita itu as-Sayyid al-Muntaṣor belum popular sepertimana ahli keluarga al-Kittāniyy yang lain. Tambah pula, ketika itu beliau berada di Makkah dan pada masa waktu itu pula, ada ratusan ulama yang berada di situ dan memang tidak sempat untuk hadiri semua kelas yang ada.
Yang penting adalah hargai guru yang kita boleh bertemu dan belajar walaupun dalam talian. Biarlah kelas itu tinggal kita seorang sahaja, tetapi yang penting adalah ilmu yang bermanfaat untuk kita.
Tidak guna membongak ke sana sini tentang kehadiran al-Ḥabīb ʿUmar bin Ḥafīẓ ke Malaysia sehingga mencecah 20,000 orang lebih, tetapi guru di tempat sendiri pun tidak pernah nampak batang hidung dan tidak pernah ada kitab yang khatam dengan guru walaupun sepanjang masa berbalah dengan wahabi tentang belajar dengan berguru yang bersanad.
Bahasa Arab pun liat dan cari dalih bermacam-macam untuk belajar. Tidak perlulah guna nama al-Ḥabīb ʿUmar bin Ḥafīẓ untuk eksploit puak sendiri dan hentam orang lain kalau majlis ilmu di tempat sendiri atau yang aksesibel secara talian tidak pernah bersemangat. Hentam wahabi dan orang lain sahaja yang berkobar-kobar semangatnya.
----------------
Kelas Baba Suyuti walaupun ajar kitab nipis, tetapi pengajaran beliau adalah bukan untuk orang yang baru belajar, tetapi untuk orang yang sudah belajar dan mahu belajar lagi.
Kalau belum belajar lagi, memang wajib tahu bahasa Arab, faham beberapa masail, perbincangan, kandungan dalam ilmu yang lain seperti akidah, usul fiqh, ilmu al-Waḍʿ dan balaghah.
Baba Suyuti memang memuntahkan apa sahaja. Tidak bertapis. Kadang memang tidak terbayang tiba-tiba dikupas suatu ungkapan dari aspek balaghah walaupun ia sekadar teks yang dilihat biasa sahaja.
Moga Allah cucuri rahmat kepada Baba Suyuti. Sekarang, Baba menyambut kelahiran anak baru. Moga Allah menjadikan anaknya sebagai anak yang soleh, pewaris para nabi dan berkelurga dengan bahagia di dunia dan akhirat.
Sedikit orang pun senang untuk guru kenal kita dan berinteraksi dengan kita. Hubungan yang rapat ini lebih penting dari sanad.
Hubungan dalam talian ini memang merosotkan perhubungan. Guru tidak kenal murid kerana murid masing-masing tutup kamera dan tutup mikrofon. Tanya soalan pun tulis di ruangan chat. Kalau perempuan, boleh difahami mengapa.
Walaupun guru tidak nampak kecil hati, cuba tepuk dada dan tanya diri sendiri. Baguskah interaksi guru dan murid sebegini?
Saya teringat juga yang Syeikh Maḥmūd Saʿīd Mamdūḥ dalam Tašhnīf al-Asmāʿ Bi Šhuyūkẖ al-Ijāzah al-Asmāʿ pernah menceritakan bahawa kelas-kelas as-Sayyid al-Muntaṣor Muḥammad az-Zamzamiyy bin Muḥammad bin Jaʿfar al-Kittāniyy tidak pernah dihadiri oleh seorang pun.
Memang agak terkilan kita mendapat tahu tentang ini. Mungkin sahaja ketika kita itu as-Sayyid al-Muntaṣor belum popular sepertimana ahli keluarga al-Kittāniyy yang lain. Tambah pula, ketika itu beliau berada di Makkah dan pada masa waktu itu pula, ada ratusan ulama yang berada di situ dan memang tidak sempat untuk hadiri semua kelas yang ada.
Yang penting adalah hargai guru yang kita boleh bertemu dan belajar walaupun dalam talian. Biarlah kelas itu tinggal kita seorang sahaja, tetapi yang penting adalah ilmu yang bermanfaat untuk kita.
Tidak guna membongak ke sana sini tentang kehadiran al-Ḥabīb ʿUmar bin Ḥafīẓ ke Malaysia sehingga mencecah 20,000 orang lebih, tetapi guru di tempat sendiri pun tidak pernah nampak batang hidung dan tidak pernah ada kitab yang khatam dengan guru walaupun sepanjang masa berbalah dengan wahabi tentang belajar dengan berguru yang bersanad.
Bahasa Arab pun liat dan cari dalih bermacam-macam untuk belajar. Tidak perlulah guna nama al-Ḥabīb ʿUmar bin Ḥafīẓ untuk eksploit puak sendiri dan hentam orang lain kalau majlis ilmu di tempat sendiri atau yang aksesibel secara talian tidak pernah bersemangat. Hentam wahabi dan orang lain sahaja yang berkobar-kobar semangatnya.
----------------
Kelas Baba Suyuti walaupun ajar kitab nipis, tetapi pengajaran beliau adalah bukan untuk orang yang baru belajar, tetapi untuk orang yang sudah belajar dan mahu belajar lagi.
Kalau belum belajar lagi, memang wajib tahu bahasa Arab, faham beberapa masail, perbincangan, kandungan dalam ilmu yang lain seperti akidah, usul fiqh, ilmu al-Waḍʿ dan balaghah.
Baba Suyuti memang memuntahkan apa sahaja. Tidak bertapis. Kadang memang tidak terbayang tiba-tiba dikupas suatu ungkapan dari aspek balaghah walaupun ia sekadar teks yang dilihat biasa sahaja.
Moga Allah cucuri rahmat kepada Baba Suyuti. Sekarang, Baba menyambut kelahiran anak baru. Moga Allah menjadikan anaknya sebagai anak yang soleh, pewaris para nabi dan berkelurga dengan bahagia di dunia dan akhirat.
No comments:
Post a Comment