Tuesday 5 September 2023

"Kalau kau betul, buatlah laporan polis dan BNM bahawa itu adalah scammer".

"Kalau kau betul, buatlah laporan polis dan BNM bahawa itu adalah scammer".

Lolz. Kau ingat kalau buat laporan, polis dan BNM ni nak layan sangat ke, apa lagi nak ambil tindakan secara serius?

Lagi-lagi kita ini marhaen yang kelas rendah, tidak berpengaruh dan tidak ada apa-apa nama pun dalam masyarakat. Kes kita ini macam kes budak-budak mengadu pada ayah dan ibu kerana kena ejek di sekolah.

Tambah lagi pula kalau kes itu akibat kecuaian dan kebodohan sendiri kerana terbabit dengan sindiket yang kempen kesedaran tentang sudah dipergiatkan baik dari yang rasmi atau bukan rasmi.

Rasanya pihak polis dan BNM pun dalam hati akan cakap: "Padan muka! Kau tu yang bebal sangat terikut tu dah kenapa? Aku dulu dah cakap dan berbuih ulang, tapi kau bongok tak nak belajar dan ambil serius".

Sekarang ini, kalau polis dan BNM tidak mahu meneruskan kerja, bukan bermakna kita duduk, diam dan tunggu sahaja sambil acah-acah tidak berpihak kepada mana-mana bahagian.

Kita yang ada ruang yang ada dan upaya yang kita mampu untuk hindar dan memperingatkan masyarakat tentang scammer.

Tidak perlu tunggu BNM buat kenyataan pun sama ada ia mencurigakan atau pun tidak.

Diri sendiri boleh belajar ciri-ciri bisnes scammer dan jauhkan. Tiktok, instagram dan Facebook habis masa layan perkara bodoh seharian takkan tak boleh peruntukkan 20 minit untuk belajar sesuatu? Nak tunggu terhantuk baru tengadah? Nak tunggu duit lesap baru nak belajar dan kenal bau-bau scammer?

Yang berpengetahuan pula ambil peranan untuk membawa kempen kesedaran dan mengaggresifkan peringatan. Jenayah dan mangsa boleh dicegah dari awal dengan ada peringatan dari mereka ini. Jangan semua perkara harap polis dan BNM untuk selesaikan semuanya.



No comments:

Post a Comment