Isunya adalah sejauh mana kemampuan diri untuk mengajar kitab ini? Tok guru pondok atau tenaga pengajar pondok pun bukan sesuka hati mahu buka kelas dan mengajar kitab walaupun senipis kain langsir. Mereka sangat takut dan fikir semasak-masaknya terlebih dahulu.
Kalau mereka ingin mengajar atau sememangnya sudah menjalankan pengajaran, pasti kita yakini bahawa kapasiti ilmunya sememangnya boleh diyakini. Sekurang-kurangnya kita tahu bahawa tok guru itu mahir dalam bahasa Arab dan pelbagai ilmu yang lain untuk memampukannya dalam mengupas secara terperinci lagi halus.
Ada orang yang sememangnya kita tahu bahawa bahasa Arab pun tidak pandai dan kantoi sememangnya tidak mahir sembarangan mahu buka kelas dan mengajar kitab tradisional jawi. Ini sememangnya penghinaan terhadap tradisi keilmuan pondok, malah tuan guru yang menjadi tunjang kepada institusi pengajian ini.
Kalau sudah tahu orang yang tidak mahir bahasa Arab, tetapi masih mahu nekad untuk mengajar kitab jawi yang tok guru pun tidak sembarangan untuk mengajar, maka lebih elok tinggalkanlah orang itu dan tidak perlu hadiri kelasnya.
Yang peliknya adalah adakah sudah sampai akal tiada sebahagian pengikut atau sebahagian orang sehingga ingin mempelajari kitab dari orang yang tidak tahu bahasa Arab seolah-olah macam menimba dari tok guru? Usap kepala, tanya otak kecuali jika otak di lutut!
Sekurang-kurangnya kasihanilah diri sendiri dan bersikap cerewetlah dalam pemilihan guru. Ini kerana guru yang terbaik akan membimbing dalam menyampaikan ilmu dan memantapkan kefahaman, seterusnya menuntun ke jalan yang lurus dan kesejahteraan di dunia dan di akhirat.
Orang yang tidak tahu bahasa Arab itukah yang menjadi pilihan untuk pengisian minda, intelek, akal, jiwa dan rohani kita? Di mana agaknya akal pengikut dan sebahagian yang berambisi untuk mempelajari ilmu daripada orang yang ilmu alat asas pun tidak tahu?
Mereka marah wahabi kerana tidak berguru dengan guru yang betul atau belajar sendiri tanpa berguru. Sekarang, mereka sendiri pun belajar dari guru yang tidak betul atau tiada kelayakan. Kemudian, apa-apa kesalahan dan ketololan dari diri sendiri disalahkan pula kepada wahabi kerana konon wahabi jauh lebih dahsyat daripada mana-mana kelompok.
Mereka marah wahabi kerana belajar tanpa bersanad. Sekarang, apakah sanad perguruan orang itu? Dia belajar daripada siapa? Apa kelayakannya? Apakah sampai tidak boleh berfikir dan membuat pertimbangan? Bukankah soalan ini selalu ditanya kepada wahabi? Mengapa untuk guru sendiri atau kelompok sendiri tidak mahu dipertanyakan lagi?
Mereka marah wahabi kerana akal baru separuh masak mahu mengajar kitab dan berlagak seperti ulama. Sekarang, mereka pun berguru dengan orang yang bahasa Arab pun jauh lebih jahil daripada wahabi. Tidak ada guna marah orang lain kalau dia sendiri buat yang sama.
No comments:
Post a Comment