Hari
ini yang penglipur lara diangkat dengan gelaran tokoh kenamaan agama
yang besar seperti tuan guru dan lain-lain. Padahal, penglipur lara ini
adalah golongan yang paling keras ditentang oleh tokoh-tokoh hadis.
Rasanya memang patut umat Islam baca kitab Taḥḏzīr al-Kẖowwāṣ Min Akāḏzīb al-Quṣṣōṣ karya al-Imām Jalāluddīn as-Suyūṭiyy.
Bagi
saya, sememangnya patut didedahkan golongan penglipur lara yang
membawakan hadis batil dan pendapat yang merepek dalam agam. Apabila
karya ini diperkenalkan, diharapkan masyarakat lebih peka dan teliti
untuk membezakan penglipur lara atau tokoh agama yang tulen.
Saya
tidak tahu kalau buku ini sudah ada terjemahannya dalam Indonesia.
Kalau tidak ada, kalau berkesempatan, saya akan terjemahkan kitab ini
dalam bahasa Melayu.
Al-Imām as-Suyūṭiyy menjelaskan mengapa
beliau menulis karya ini. Diringkaskan cerita, beliau pernah menegur
seseorang menyampaikan hadis palsu di suatu majlis ilmunya. Al-Imām
menyatakan hadis itu batil dan tidak ada asal padanya. Beliau juga
menyuruh dia untuk memperbetulkan hadisnya melalui para syeikh hadis.
Sudah
tentu, penglipur lara itu bukan mahu menelan teguran al-Imām
as-Suyūṭiyy. Malah, mengherdik dan membalasnya dengan nada yang sombong:
"Orang macam aku ingin membetulkan hadis melalui para syeikh hadis?
Orang macam aku dikatakan membawa hadis yang batil? Aku orang yang
paling mengetahui dari kalangan penduduk bumi tentang hadis!". Penglipur
lara ini terus memperdaya orang awam sehingga al-Imām dicela, diugut
bunuh dan rejam.
Atas sebab inilah, beliau menulis kitab ini bagi mengingatkan orang seperti ini.
Serupa
kan perangai bagaimana orang sekarang mempertahankan penglipur lara ini
yang telah dibubuh dengan gelaran tokoh yang tertinggi?
Bila
tegur bahawa penglipur lara itu menyampaikan hadis yang salah dan palsu,
pengikutnya membentak: "Takkan orang ini tidak tahu hadis? Takkan orang
ini bodoh sangat sampai tak boleh beza hadis sahih dan hadis palsu?".
Oleh
sebab penglipur lara yang dibalut dengan aura ketokohan keagamaan yang
disalut dengan gelaran ketinggian, orang ramai mudah terpedaya dan
menempelak sesiapa sahaja yang menegurnya.
Kitab ini ada sepuluh
fasal. Fasal pertama, beliau membawakan hadis-hadis yang mengancam orang
yang berdusta terhadap Rasulullah SAW.
Fasal kedua membicarakan tentang pengharaman meriwayatkan hadis-hadis dusta yang dinisbahkan kepada baginda.
Fasal
ketiga membicarakan bagaimana para sahabat dan tabiin begitu
berhati-hati dalam memperbanyakkan periwayatan hadis kerana takut
terlupa dan tergolongan dalam mereka yang diancam.
Fasal keempat
membicarakan keperluan untuk seseorang merujuk hadis kepada pakar hadis
supaya dia tidak meriwayatkan hadis yang tidak ada asal baginya.
Fasal
kelima membicarakan bahawa orang yang meriwayatkan hadis batil berhak
dipukul dengan cemeti, diingatkan bahaya mereka, dihalang, diboikot,
boleh diumpat kerana Allah dan membawakannya kepada pemerintah untuk
dihukum. Beliau membawakan riwayat keharusan untuk dihukum bunuh
terhadap mereka yang menyampaikan hadis palsu!
Fasal keenam ini
mungkin agak unik. Iaitu perkhabaran tentang tokoh ulama yang pernah
bermimpi berjumpa Rasulullah SAW yang baginda mengingatkan orang ynag
meriwayatkan hadis yang batil.
Dalam banyak cerita mimpi yang
didakwa oleh penglipur lara, rasanya mimpi ini mungkin yang tidak diberi
perhatian oleh mereka, bahkan mungkin yang ditakuti mereka.
Fasal
ketujuh membicarakan tentang pengingkaran para ulama terhadap penglipur
lara yang meriwayatkan hadis-hadis yang batil dan kebodohan orang awam
yang mengikutinya. Fasal ini membawakan cerita-cerita tokoh hadis yang
berdepan dengan penglipur lara dan orang ramai yang mengikutinya.
Fasal
ini bagus dibaca kerana kita boleh melihat bagaimana kepelbagaian
perangai penglipur lara dan pengikutnya, kemudian buat refleksi pada
zaman yang kita berada sekarang ini.
Fasal kelapan membicarakan
tentang bagaimana ada orang jahat dalam kalangan umat Islam ini
memalsukan hadis sampai mencecah berpuluh ribu hadis.
Fasal
kesembilan dan kesepuluh adalah ringkasan beliau daripada kitab al-Ḥāfiẓ
Zaynuddīn al-ʿIrōqiyy yang berjudul al-Bāʿiṯs ʿAlā al-Kẖolāṣ Min
Ḥawādiṯs al-Quṣṣōṣ serta beberapa penambahan untuk kitab tersebut.
Bahagian ini khas mengumpulkan celaan terhadap para penglipur lara.
Dengan
ini, saya berharap semua penceramah seeloknya menelaah karya ini
sebelum memulakan dakwah kepada orang ramai supaya mereka berhati-hati
dalam penyampaian. Masyarakat juga perlu menelaah karya daripada al-Imām
yang menjadi rujukan semua supaya mereka mula mencelikkan diri untuk
membezakan penglipur lara dan tokoh agama yang sejati.
No comments:
Post a Comment