Saturday, 8 May 2021

Taḥḏzīr al-Kẖowwāṣ Min Akāḏzīb al-Quṣṣōṣ : Karya Yang Menempelak Penglipur Lara

Hari ini yang penglipur lara diangkat dengan gelaran tokoh kenamaan agama yang besar seperti tuan guru dan lain-lain. Padahal, penglipur lara ini adalah golongan yang paling keras ditentang oleh tokoh-tokoh hadis.

Rasanya memang patut umat Islam baca kitab Taḥḏzīr al-Kẖowwāṣ Min Akāḏzīb al-Quṣṣōṣ karya al-Imām Jalāluddīn as-Suyūṭiyy.

Bagi saya, sememangnya patut didedahkan golongan penglipur lara yang membawakan hadis batil dan pendapat yang merepek dalam agam. Apabila karya ini diperkenalkan, diharapkan masyarakat lebih peka dan teliti untuk membezakan penglipur lara atau tokoh agama yang tulen.

Saya tidak tahu kalau buku ini sudah ada terjemahannya dalam Indonesia. Kalau tidak ada, kalau berkesempatan, saya akan terjemahkan kitab ini dalam bahasa Melayu.

Al-Imām as-Suyūṭiyy menjelaskan mengapa beliau menulis karya ini. Diringkaskan cerita, beliau pernah menegur seseorang menyampaikan hadis palsu di suatu majlis ilmunya. Al-Imām menyatakan hadis itu batil dan tidak ada asal padanya. Beliau juga menyuruh dia untuk memperbetulkan hadisnya melalui para syeikh hadis.

Sudah tentu, penglipur lara itu bukan mahu menelan teguran al-Imām as-Suyūṭiyy. Malah, mengherdik dan membalasnya dengan nada yang sombong: "Orang macam aku ingin membetulkan hadis melalui para syeikh hadis? Orang macam aku dikatakan membawa hadis yang batil? Aku orang yang paling mengetahui dari kalangan penduduk bumi tentang hadis!". Penglipur lara ini terus memperdaya orang awam sehingga al-Imām dicela, diugut bunuh dan rejam.

Atas sebab inilah, beliau menulis kitab ini bagi mengingatkan orang seperti ini.

Serupa kan perangai bagaimana orang sekarang mempertahankan penglipur lara ini yang telah dibubuh dengan gelaran tokoh yang tertinggi?

Bila tegur bahawa penglipur lara itu menyampaikan hadis yang salah dan palsu, pengikutnya membentak: "Takkan orang ini tidak tahu hadis? Takkan orang ini bodoh sangat sampai tak boleh beza hadis sahih dan hadis palsu?".

Oleh sebab penglipur lara yang dibalut dengan aura ketokohan keagamaan yang disalut dengan gelaran ketinggian, orang ramai mudah terpedaya dan menempelak sesiapa sahaja yang menegurnya.

Kitab ini ada sepuluh fasal. Fasal pertama, beliau membawakan hadis-hadis yang mengancam orang yang berdusta terhadap Rasulullah SAW.

Fasal kedua membicarakan tentang pengharaman meriwayatkan hadis-hadis dusta yang dinisbahkan kepada baginda.

Fasal ketiga membicarakan bagaimana para sahabat dan tabiin begitu berhati-hati dalam memperbanyakkan periwayatan hadis kerana takut terlupa dan tergolongan dalam mereka yang diancam.

Fasal keempat membicarakan keperluan untuk seseorang merujuk hadis kepada pakar hadis supaya dia tidak meriwayatkan hadis yang tidak ada asal baginya.

Fasal kelima membicarakan bahawa orang yang meriwayatkan hadis batil berhak dipukul dengan cemeti, diingatkan bahaya mereka, dihalang, diboikot, boleh diumpat kerana Allah dan membawakannya kepada pemerintah untuk dihukum. Beliau membawakan riwayat keharusan untuk dihukum bunuh terhadap mereka yang menyampaikan hadis palsu!

Fasal keenam ini mungkin agak unik. Iaitu perkhabaran tentang tokoh ulama yang pernah bermimpi berjumpa Rasulullah SAW yang baginda mengingatkan orang ynag meriwayatkan hadis yang batil.

Dalam banyak cerita mimpi yang didakwa oleh penglipur lara, rasanya mimpi ini mungkin yang tidak diberi perhatian oleh mereka, bahkan mungkin yang ditakuti mereka.

Fasal ketujuh membicarakan tentang pengingkaran para ulama terhadap penglipur lara yang meriwayatkan hadis-hadis yang batil dan kebodohan orang awam yang mengikutinya. Fasal ini membawakan cerita-cerita tokoh hadis yang berdepan dengan penglipur lara dan orang ramai yang mengikutinya.

Fasal ini bagus dibaca kerana kita boleh melihat bagaimana kepelbagaian perangai penglipur lara dan pengikutnya, kemudian buat refleksi pada zaman yang kita berada sekarang ini.

Fasal kelapan membicarakan tentang bagaimana ada orang jahat dalam kalangan umat Islam ini memalsukan hadis sampai mencecah berpuluh ribu hadis.

Fasal kesembilan dan kesepuluh adalah ringkasan beliau daripada kitab al-Ḥāfiẓ Zaynuddīn al-ʿIrōqiyy yang berjudul al-Bāʿiṯs ʿAlā al-Kẖolāṣ Min Ḥawādiṯs al-Quṣṣōṣ serta beberapa penambahan untuk kitab tersebut. Bahagian ini khas mengumpulkan celaan terhadap para penglipur lara.

Dengan ini, saya berharap semua penceramah seeloknya menelaah karya ini sebelum memulakan dakwah kepada orang ramai supaya mereka berhati-hati dalam penyampaian. Masyarakat juga perlu menelaah karya daripada al-Imām yang menjadi rujukan semua supaya mereka mula mencelikkan diri untuk membezakan penglipur lara dan tokoh agama yang sejati.

No comments:

Post a Comment