Oleh : Dr. Aḥmad Muḥammad aṣ-Ṣōdiq an-Najjār
Sesungguhnya permusuhan bersama Yahudi adalah permusuhan akidah yang kekal sehingga hari kiamat disebabkan kekufurannya yang nyata daripada Yahudi. Permusuhan ini adalah daripada apa yang kalimah tauhid telah menetapkannya.
Bukanlah ia permusuhan kerana suatu negeri atau ras sepertimana sebahagian orang yang bernisbahkan kepada jemaah Islam gambarkannya, tetapi ia adalah permusuhan yang akidah Islam telah menetapkannya.
Sesungguhnya jihad di Palestin wajib bagi setiap Muslim mengikut kemampuannya bertepatan dengan apa yang syariat ini menetapkannya melalui pemerhatian kepada keseluruhannya, juzuknya dan maqasidnya. Wajib bagi setiap Muslim berjihad untuk berjihad di jalan Allah melalui mafhumnya yang umum dan setiap apa yang masuk di bawah mafhum ini. Hal ini berlawanan dengan pencabul yang pelampau. Sesiapa yang meninggalkan jihad yang dalam kemampuannya, maka dia dihukum kerana meninggalkan apa yang wajib ke atasnya.
Orang yang meninggalkan secara berlarutan ini memberi mudarat pencampuran mereka dan mendengar pendapat mereka adalah malapetaka serta berbahaya kepada agama Islam. Kerana itu wajib mengucilkan mereka. Sesiapa yang tidak mengucilkan mereka, dia adalah orang yang meinggalkan apa yang diperintahkan dan melakukan apa yang ditegah.
Ini kerana ketetapan daripada kaedah syariat adalah seseorang itu dihukum berkadaran dengan apa yang dia tinggalkan di bawah kemampuannya. Maka, sesiapa yang tidak mempunyai kemampuan untuk jihad melawan Yahudi dengan pedang, tetapi berkemampuan untuk berjihad melalui apa selainnya, maka dia dihukum atas sebab meninggalkan apa yang dia berkemampuan padanya dan itu masuk di bawah kemampuannya untuk merealisasikan maslahat syar'iyyah. Kerana itu, umat ini berdosa jika mereka meninggalkan apa yang dia berkemampuan.
Antara kesalahan yang jelas adalah kemestian umat keseluruhannya berjihad dengan pedang apabila ia tidak mempunyai bahan persiapan, tidak mempunyai maslahat dan tidak masuk di bawah kemampuannya memandangkan sebahagian daripada syarat taklif adalah masuk di bawah kemampuan manusia, mempunyai maslahat pada perbuatannya yang lebih besar daripada kerosakannya. Syariat ini datang dengan menggapai kemaslahatan-kemaslahatan, melengkapkannya, membatalkan kerosakan dan mengurangkannya. Sedikit lebih baik daripada meninggalkannya dan menolak sebahagian keburukan lebih baik daripada meninggalkan keseluruhannya.
Apa yang dilakukan oleh pelampau penganiaya pada hari ini ke atas Gaza dan sekalian Palestin memberi dampak kepada sekalian Muslim untuk melaksanakan apa yang diwajibkan ke atas mereka melalui apa yang di bawah kemampuan mereka dan merealisasikan maslahat syar'iyyah sepertimana diwajibkan ke atas mereka untuk saling menolong penduduk Gaza dengan sebab apa yang menolak kezaliman permusuhan dan membebaskan tanah mereka. Kerana ini wajib agar tidak berlakunya penyelisihan ke atas Muslimin padanya.
Jika dikatakan: "Saling menolong penduduk Gaza menyebabkan saling membantu pelaku zalim dari kalangan Muslimin dan saling membantu mereka yang menyalahi ahli sunnah" dan seterusnya.
Dijawab: Penguasaan orang kafir ke atas negeri Muslim dan pengawalannya adalah sebesar-besar jenayah dan sedahsyat-dahsyat bahaya daripada kezaliman orang yang zalim dan bidaah pelaku bidaah. Yang menjadi ketetapan secara syarak pada keseluruhan syariat dan maqasidnya adalah yang paling sedikit kejahatan dibantu berbanding yang paling banyak kejahatan, iaitu proses pengurangan unsur kejahatan dan yang paling sedikit zalim dibantu berbanding yang paling banyak kezaliman, yang paling sedikit bidaah dibantu berbanding yang paling banyak bidaah dan yang fasik dibantu berbanding yang kafir. Seperti inilah...
Berkata Ibn Taymiyyah dalam Minhāj as-Sunnah an-Nabawiyyah (6/118): "Yang paling sedikit kezaliman seyogianya dibantu berbanding yang paling kezaliman. Sesungguhnya syariat ini, tempat binaannya adalah gapaian maslahat dan melengkapkannya, membatalkan kerosakan, mengurangkannya berdasarkan kebolehannya, mengenal yang paling balik antara dua kebaikan dan yang paling antara dua kejahatan sehingga didahulukan yang terbaik antara dua kebaikan pada persaingan dan ditolak yang paling jahat antara dua kejahatan".
Pemerhatian yang menyeluruh bermaqasid ini mewajibkan setiap Muslim supaya tidak mengambil berat terhadap mereka yang terjebak pada bidaah dan penyalahan terhadap ahli sunnah dari kalangan penduduk Palestin apabila dalam berhadapan dengan orang yang lebih teruk daripadanya. Pun demikian, ada Muslim yang berwasapada terhadap orang yang memonopoli isu Palestin untuk sasaran yang lain apabila terpastinya daripada hal itu, bukan bergantung pada syak dan persangkaan serta analisis yang membingungkan. Pertempuan ini adalah antara Muslim dan kafir. Ini memerlukan pemerhatian maslahat bermaqasid, lalu mengurangkan kejahatan dengan sebab apa yang orang kafir tidak mungkin lakukannya terhadap Muslim dan bukanlah itu menjadi sebab kemenangan mereka dan pengalahan mereka terhadap Muslim.
Awas dan awasilah daripada bergembira dengan kemenangan Yahudi terhadap Muslim. Ini adalah kepincangan yang dahsyat dan jenayah yang besar walaupun engkau mahu kemenangan mereka terhadap orang yang terdiri daripada pelaku zalim.
Jika dikata: "Bukankah bantuan Allah terbina atas iltizam Muslim dengan agama Islam dan ketiadaan wujudnya kefasikan dan kemaksiatan?". Dijawab bahawa benar sekali. Ia wajib ke atas setiap umat keseluruhannya. Akan tetapi, apa yang kita melihatnya pada hari ini adalah daripada kemelampauan penganiaya terhadap kehormatan Muslim yang orang yang bertakwa dan pelaku fajir memerlukan penolakan permusuhan ini dengan apa yang mereka mampu memandangkan Allah mewajibkan untuk menbantu warga Islam ke atas mereka. Sesiapa yang keterlaluan dalam sebahagian yang wajib, ia bukan dituntut dalam syarak daripadanya untuk meninggalkan keseluruhan kewajipan.
Diterjemahkan daripada : https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=3957418584307924&id=447195418663609
No comments:
Post a Comment