Penggunaan “Hatta” (حتى) ni sebagai ‘Athof yang sama fungsi dengan waw (و) sangat sedikit. Ahli nahu Kufah tidak menerima fungsi 'Athof ini sama sekali. Bagi mereka, apabila dibawakan contoh ayat seperti dalam gambar ini, mereka akan sebutnya sebagai harf al-Ibtida’.
Menurut mereka juga, apa yang selepas “hatta” (حتى) ialah idhmar 'amil (إضمار عامل), iaitu tersembunyi'amilnya. Maksudnya, kalau kita pakai pendapat ahli Kufah, kita kena taqdirkan “al-Musyah” (المْشَاةُ) dengan sesuatu. Kita tak boleh biarkan “al-Musyah” (المْشَاةُ) ini dianggap rafa’ tanpa sebab. Maksudnya, perkataan “al-Musyah” (المْشَاةُ) ini tidak boleh jadi rafa’ dengan sendiri tanpa ada 'amil yang menyebabkan dia rafa’. Itulah sebab kita kena taqdirkan dia.
Lantaklah nak taqdirkan sebagai mubtadak yang khobarnya mahzuf atau apa. Yang penting adalah jika kita mahu pakai pendapat ahli Kufah, maka selepas “Hatta” (حتى), perkataan selepas itu akan dii'rab berdasarkan 'amil yang tersembunyi. Pandai2 lah nak taqdirkan apa.
Aarrrgghh. Cerita bab “Hatta” (حتى) ni panjang. Boleh rujuk kitab Mughni al-Labib dalam bab ini jika mahu dapatan lanjut.
Pening? Pakai 'Athof lah senang. Habis cerita. Ikut je i'rab yang ma'thuf tu.
Ini saja nak share ilmu tambahan.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=3000937486623491&set=pb.100001218067654.-2207520000.1571678375.&type=3&theater
No comments:
Post a Comment