Friday, 10 April 2020

Antara sikap ahli hadis ialah menjauhi riwayat dan khabar yang nampak bagus kerana itu mempunyai potensi untuk riwayat yang gharib (pelik), munkar dan syaz (ganjil). Ibrahim an-Nakha'i berkata :

كانوا يكرهون إذا اجتمعوا أن يخرج الرجل أحسن حديثه أو أحسن ما عنده

“Dahulu mereka membenci jika mereka berkumpul dengan seseorang yang membawakan hadis-hadisnya yang paling bagus atau yang paling bagus di sisi mereka”. (Al-Jami’ Li Akhlaq ar-Rawi wa Adab as-Sami’, al-Khatib al-Baghdadi, jilid 2, m/s 100).

Al-Khatib al-Baghdadi menjelaskan maksud “ahsan”, iaitu isim tafdil kepada “hasan” selepas membawa kalam tersebut ialah riwayat-riwayat gharib yang dianggap bagus. Namun, ahli hadis menganggapnya sebagai munkar***. Seterusnya al-Khatib al-Baghdadi membawakan jawapan Syu'bah bin al-Hajjaj ketika ditanya :

ما لك لا تروي عن عبد الملك بن أبي سليمان وهو حسن الحديث ؟ فقال : من حسنها فررت

“Mengapa engkau tidak meriwayatkan hadis daripada ‘Abdul Malik bin Abu Sulaiman sedangkan hadisnya bagus?”. Syu'bah menjawab: “Kerana kebagusan itulah, aku melarikan diri daripadanya”. (Al-Jami’ Li Akhlaq ar-Rawi wa Adab as-Sami’, al-Khatib al-Baghdadi, jilid 2, m/s 101).

Abu Hatim ar-Razi berkata :

كان شعبة يقول: إسماعيل بن رجاء كأنه شيطان من حسن حديثه

“Dahulu Syu'bah berkata: Isma'il bin Roja’ seolah-olah seperti syaitan kerana bagus hadisnya”. (Al-'Ilal, Ibn Abu Hatim ar-Razi, jilid 2, m/s 110).

Bagus (hasan) di sini bermaksud riwayat tersebut mempunyai syaz, gharib dan munkar. Maka, berjaga-jagalah apabila kita mengambil dan menyampaikan perkhabaran yang nampak bagus. Yang penting, apa-apa perkhabaran wajar disemak terlebih dahulu.

Bacaan tambahan :

1. Al-Kifayah Fi 'Ilm ar-Riwayah karya al-Khatib al-Baghdadi bab : “ترك الاحتجاج بمن غلب على حديثه الشواذ وروايتة المناكير والغرائب من الأحاديث”

2. Al-Jami’ Li Akhlaq ar-Rawi wa Adab as-Sam'i karya al-Khatib al-Baghdadi bab : “استجاب رواية المشاهير والصدوف عن الغرائب والمناكير”

***أنا أبو سعيد محمد بن موسى الصيرفي نا أبو العباس محمد بن يعقوب الأصم، نا عبد الملك بن عبد الحميد الرقي، نا روح بن عبادة، نا ابن عون، قال أبو بكر وهو عبد الله بن عون بن أرطبان عن إبراهيم، قال: كانوا يكرهون إذا اجتمعوا أن يخرج الرجل أحسن حديثه أو أحسن ما عنده. قال أبو بكر: عنى إبراهيم بالأحسن الغريب لأن الغريب غير المألوف يستحسن أكثر من المشهور المعروف وأصحاب الحديث يعبرون عن المناكير بهذه العبارة ولهذا قال شعبة بن الحجاج فيما أخبرني أبو الحسن محمد بن عبد الواحد بن محمد بن جعفر أنا إبراهيم بن أحمد بن بشران الصيرفي ، نا عبد الله بن سليمان ، نا محمد بن عثمان بن أبي صفوان الثقفي ، نا أمية بن خالد ، قال : قيل لشعبة : ما لك لا تروي عن عبد الملك بن أبي سليمان وهو حسن الحديث ؟ فقال : من حسنها فررت

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1926112677439316&set=a.2757481107635798&type=3&theater

image

No comments:

Post a Comment