Wednesday 6 March 2024

Jangan Menisbahkan Sesuatu Kelompok, Tetapi Menampilkan Yang Lain Daripada Apa Yang Menjadi Pegangannya


Rasanya lebih baik mengaku tidak terikat dengan mazhab berbanding yang lain walaupun akan ada orang kecam. Kejujuran lebih patut ditampilkan berbanding bertopeng dengan rupa yang lain.
Perkara ini tidak perlu mengejutkan pun kerana jalanan ini adalah yang ditempuhi oleh al-Imām ašh-Šhawkāniyy dan al-Imām aṣ-Ṣonʿāniyy. Begitu juga ini menjadi jalanan keluarga ahli bait dari Ibn aṣ-Ṣiddīq al-Ġhumāriyy.

Cuma, jangan menampilkan yang berbeza dari apa yang dicanangkan dan jenama yang dipromosikan. Inilah sikap yang dibenci.

Jangan kata bermazhab Ḥanbalī pada akidah dan fiqh, tapi yang ditampilkan adalah berbeza.

Kata berakidah Ḥanbalī, tetapi kitab utama dalam akidah seperti Nihāyah al-Mubtadʾīn, at-Tabṣiroh Fī Uṣūliddīn, al-Īḍōḥ Fī Uṣūliddīn dan lain-lain tidak pernah baca pun, bahkan tidak tahu sama sekali.

Kata fiqh bermazhab Ḥanbalī, tetapi kitab Zād al-Mustaqniʿ, Akẖṣor al-Mukẖtaṣorōt, Dalīl aṭ-Ṭōlib dan lain-lain tidak pernah mengaji pun. Bahkan, fiqh bercampur aduk yang langsung tidak menggambarkan bahawa dia iltizam dengan satu mazhab.

Ingatkan pakar dalam mazhab Ḥanbalī kerana kita pun mahu tadah kitab ini daripada mereka untuk belajar fiqh mazhab ini secara sistematik.

Rupa-rupanya yang dia belajar adalah dari kitab Ibn Taymiyyah, Ibn Qoyyim al-Jawziyyah, Muḥammad bin ʿAbdul Wahhāb dan salafi wahabi yang mutaakhirin. Sejak bila semua ini jadi muktamad untuk mazhab Ḥanbalī?

Yang lebih teruk lagi adalah mengaku Ash'arī yang mutaqaddim lagi muṯsbit, tetapi dalam sifat kalam, penafian jisim, isu al-Kasb dan praktikaliti ilmu kalam sekeras-kerasnya melawan Ashāʿirah dengan ejekan ahli kalam dan pengikut Aristotle.

Manhaj yang tidak ada jenama, tetapi sibuk mahu menumpang jenama orang lain.

Kalau pun ada ikhtiyarat pun, itu memang hampir semua ulama dalam mana-mana mazhab ada yang menyalahi muktamad, jumhur dan bahkan, kesemuanya.

Cuma, biarlah jangan sampai nampak indah khabar dari rupa sahaja dengan mengaku pakai jenama itu, tetapi terang-terangan melawan apa yang muktamad dan arus perdana mazhab itu sendiri yang paling teras sekali.

Cukup menyakitkan mata apabila membaca komentar atas nama tahqiq risalah Abū Naṣr as-Sijziyy dan Nihāyah al-Mubtadiʾīn yang cuba mengassertasi penolakannya terhadap ketetapan Ḥanābilah.

Bahkan, ada yang sampai cuba mendegradsikan perincian al-Qōḍī Abū Yaʿlā dalam menafikan sifat-sifat kekurangan dan mustahil bagi Allah dalam kitabnya Ibṭōl at-Taʾwīlāt.

Itu belum lagi usaha untuk membakulsampahkan kitab Iʿtiqōd al-Imām al-Munabbal karya Abū Faḍl at-Tamīmiyy kerana tidak dapat menerima ketetapan mazhab itu.

Inikah mazhab Ḥanbalī yang dicanangkan? Sangat menampakkan pengaku-pengaku ini banyak dakwa sendiri sahaja. Hakikatnya sembang sahaja.

---------------

Tentang akidah, mungkin ada yang ingin membangkitkan tentang al-Imām Ibn al-Jawziyy dan seolah-olah saya ada kecenderungan untuk membingkaikan gambaran akidah Ḥanbalī sejati adalah pada naratif Ibn al-Jawziyy.

Minta maaf ya. Akidah sebenar mazhab Ḥanbalī jauh lebih besar dari semata-mata untuk tumpu Ibn al-Jawziyy sahaja. Hanya orang yang kurang penerokaan sahaja yang hanya fokus Ibn al-Jawziyy semata-mata.

Sepertimana mazhab Ḥanbalī tidak hanya tersepit pada naratif Ibn Taymiyyah, Ibn Qoyyim al-Jawziyyah dan salafi terkebelakangan, seperti itu mazhab Ḥanbalī tidak hanya pada naratif Ibn al-Jawziyy semata-mata.

No comments:

Post a Comment