Dalam membentangkan penafian ini, argumen mereka terpecah kepada tiga bahagian yang akan disebutkan nanti dan -segala puji bagi Allah- Ibn Ḥazm al-Andalusiyy pada 456 H / 1064 M (bermakna seribu tahun yang lalu) telah pun membidas dengan ringkas, tetapi padu lagi perkasa**.
Di sini, saya tidak akan menterjemahkan teks Ibn Ḥazm secara bulat-bulat. Cukup saya untuk memberikan kesimpulan hujah balas daripada beliau.
Argumen pertama : "Tidak ada kebenaran mutlak".
Jawapan : Apa yang kamu katakan itu adakah benar atau tidak? Kalau benar, maka terbatal kenyataanmu. Kalau tidak, maka kamu telah berkata sesuatu yang tidak benar untuk dijadikan kepercayaan.
Argumen kedua : "Kita semua tidak akan tahu sesuatu itu benar atau tidak".
Jawapan : Rasa keyakinan kamu pada kenyataan itu adalah sesuatu yang benar atau tidak? Kalau benar, maka kamu telah merasai keyakinan bahawa adanya kebenaran. Kalau tidak, maka kamu telah berkata sesuatu yang tidak ada kebenaran pun untuk kamu yakini.
Argumen ketiga : "Benar atau tidak itu terpulang kepada masing-masing".
Jawapan : Kalau begitu, kenapa kamu perlu bercakap? Bukankah apa yang engkau percaya itu akan berlainan daripada orang? Apa yang kamu cuba untuk justifikasi?
Kalau kamu benar, maka untuk apa lagi untuk engkau bercakap dan cuba meyakinkan orang, sedangkan orang itu berbeza sudut pandang kebenaran itu daripada kamu? Kalau kamu salah, maka kata-katamu tidak ada manfaat sama sekali.
Kalau kamu benar, maka kamu tidak boleh batalkan pendapat orang lain kerana keyakinan kamu hanya untuk lingkungan pihak kamu, bukan melangkaui untuk pihak lain. Kalau kamu salah, maka kamu telah mempercayai keyakinan yang batil.
------------------------
Sekarang kita sudah tahu bahawa mereka yang cuba menafikan kebenaran mutlak, pasti akan berlegar kepada ketiga-tiga bahagian argumen ini.
Akan tetapi, kadangkala cara mereka mengolah ayat, menggubah kata-kata dan membina argumen mempunyai seni tersendiri, ada kebelitannya, ada beraneka warna-warninya.
Usah terpedaya dengannya. Lihat apa kandungannya, bukan bungkusan yang cuba dia persembahkan. Ini kerana asas pengamalan falsafah as-Sufasṭōʾiyyah untuk memperdaya orang ramai dengan kata-kata, bicara, sastera dan lain-lain dalam meyakinkan sesuatu itu sebagai benar.
Sesiapa yang pandai menggubah ayat, maka dia dapat menawan orang. Bagi mereka yang memiliki akal yang tajam akan mengenal pasti mana yang menjadi persona dan mana yang merupakan sebuah hakikat.
------------------------
"Hidup bukan untuk bertanding kebenaran".
Ini adalah skema jawapan untuk argumen bahagian ketiga. Kalau hidup ini bukan bertanding, kenapa anda masuk ke pertandingan dan kenapa anda cuba menjadi penyibuk?
"Apakah tulisan ini sebuah kebenaran atau menanam sebuah keyakinan".
Bahkan sebuah kebodohan. Ini adalah skema untuk argumen bahagian pertama.
Adakah tulisan itu sebuah kebenaran atau menanam sebuah keyakinan? Kalau keyakinan kamu itu kebenaran kebenaran, maka kamu telah percaya adanya kebenaran. Kalau keyakinan kamu itu salah, maka kata-katamu tidak ada merit sama sekali.
"Semua yang kita dengar adalah pendapat, bukan fakta. Semua yang kita lihat adalah perspektif, bukan kebenaran".
Kalau begitu apa yang kamu kata ini adalah fakta dan kebenaran atau sekadar pendapat dan perspektif? Kalau fakta dan kebenaran, maka kamu telah meyakini bahawa apa yang kamu dengar adalah fakta dan apa yang kamu lihat adalah kebenaran. Kalau pendapat dan perspektif, maka tidak ada manfaat pun kalau kamu bercakap!
**Dalam al-Faṣl Fī al-Milal Wa al-Ahwāʾ Wa an-Niḥāl
قَوْلكُم أَنه لَا حَقِيقَة للأشياء حق هُوَ أم بَاطِل فَإِن قَالُوا هُوَ حق أثبتوا حَقِيقَة مَا وَإِن قَالُوا لَيْسَ هُوَ حَقًا أقرُّوا بِبُطْلَان قَوْلهم وَكفوا خصمهم أَمرهم وَيُقَال للشكاك مِنْهُم وَبِاللَّهِ تَعَالَى التَّوْفِيق أشككم مَوْجُود صَحِيح مِنْكُم أم غير صَحِيح وَلَا مَوْجُود فَإِن قَالُوا هُوَ مَوْجُود صَحِيح منا أثبتوا أَيْضا حَقِيقَة مَا وَإِن قَالُوا غير مَوْجُود نفوا الشَّك وأبطلوه وَفِي إبِْطَال الشَّك إِثْبَات الْحَقَائِق أَو الْقطع على إِبْطَالهَا وَقد قدمنَا بعون الله تَعَالَى إبطَال قَول من أبطلها فَلم يبْقى إِلَّا الْإِثْبَات.
وَيُقَال وَبِاللَّهِ التَّوْفِيق لمن قَالَ هِيَ حق عِنْد من هِيَ عِنْده حق وَهِي بَاطِل عِنْد من هِيَ عِنْده بَاطِل أَن الشَّيْء لَا يكون حَقًا باعتقاد من اعْتقد أَنه حق كَمَا أَنه لَا يبطل باعتقاد من اعْتقد أَنه بَاطِل وَإِنَّمَا يكون الشَّيْء حَقًا بِكَوْنِهِ مَوْجُودا ثَابتا سَوَاء اعْتقد أَنه حق أَو اعْتقد أَنه بَاطِل وَلَو كَانَ غير هَذَا لَكَانَ الشَّيْء مَعْدُوما مَوْجُودا فِي حَال وَاحِدَة فِي ذَاته وَهَذَا عين الْمحَال وَإِذا أقرُّوا بِأَن الْأَشْيَاء حق عِنْد من هِيَ عِنْده حق فَمن جملَة تِلْكَ الْأَشْيَاء الَّتِي تعتقد أَنَّهَا حق عِنْد من يعْتَقد أَن الْأَشْيَاء حق بطلَان قَول من قَالَ أَن الْحَقَائِق بَاطِل وَهُوَ هم قد أقرُّوا أَن الْأَشْيَاء حق عِنْد من هِيَ عِنْده حق وَبطلَان قَوْلهم من جملَة تِلْكَ الْأَشْيَاء فقد أقرُّوا بِأَن بطلَان قَوْلهم حق مَعَ أَن هَذِه الْأَقْوَال لَا سَبِيل إِلَى أَن يعتقدها ذُو عقل الْبَتَّةَ إِذْ حسه يشْهد بِخِلَافِهَا وَإِنَّمَا يُمكن أَن يلجأ إِلَيْهَا بعض المنقطعين على سَبِيل الشغب وَبِاللَّهِ تَعَالَى التَّوْفِيق
No comments:
Post a Comment