Sunday, 25 September 2022

Babak Dialog Ains Ooal Gown Dan Putera Zanac Serta Perkaitan Dengan Konflik Pelarian Ke Negara Tempatan


Sejujurnya secara peribadi, babak dialog antara putera Zanac dan Ains Ooal Gown memang meruntun hati saya.

Sebenarnya ia pernah mengingatkan saya tentang penulisan saya yang dahulu tentang babak dialog Rize Kamishiro dengan Ken Kaneki ketikaman Ken Kaneki dalam kamar seksaan lama dahulu yang bersempena dengan kes pelarian Rohingya yang cuba mendapatkan perlindungan di tanah air kita, Malaysia.

Saya akan cuba cantumkan penulisan lama itu di sini secara intisari memandangkan ia hampir bersamaan isinya.

---------------------

Nota : Dialog dibawa ini bukan dialog penuh sepertimana dalam anime itu dan telah diringkaskan supaya lebih sesuai dengan kronologi penulisan. Dialog ini perlu dibaca sambil mendengar muzik latar yang sayu kerana seperti itulah yang ada pada anime.

Putera Zanac berkata kepada Ains Ooal Gown ketikamana Ains bertekad untuk memusnahkan kerajaan tanpa tersisa apa pun dan tidak menerima penyerahan kalah daripada Putera Zanac supaya seluruh dunia tahu akibat dahsyat penentangan terhadap kerajaan Ains : "Kenapa engkau memilih untuk melakukan itu? Ada cara lain untuk menjadikan prestij Yang Dipertua diketahui di seluruh dunia. Kenapa tindakan engkau begitu minda-tertutup? Apa matlamat engkau?".

Ains menjawab : "Matlamat aku adalah.......... Ia kelihatan mudah dan rumit dalam masa yang sama. Matlamat aku adalah... Di sana hanya ada satu perkara sahaja yang aku cari...... Kebahagian".

Putera Zanac bertanya kehairanan : "Kebahagiaan?".

Ains berkata : "Hujungnya, tidakkah ia matlamat yang tertinggi bagi setiap makhluk dalam pencariannya?".

Putera Zanac berkata dengan membantah : "Justeru, engkau berkata tidak mengapa merampas kebahagiaan orang lain demi kepentingan diri engkau?".

Ains menjawab dengan berbesar hati, tetapi tegas : "Tidakkah ia jelas? Jika aku dapat membawa kebahagiaan kepada orang yang aku hargai, aku tidak peduli apa yang terjadi pada orang lain. Jika rakyat engkau boleh menggapai kebahagiaan dengan menjadikan orang lain sengsara, apa yang engkau akan buat? Adakah engkau ingin berkata pada rakyat engkau untuk berputus asa untuk kebahagiaan itu?".

Putera Zanac tersentak, lalu bangkit mengejut dan berkata dengan nada lantang: "Logik itu terlalu ekstrim!".

Putera Zanac tersedar, lalu meminta maaf dan duduk dengan merendah diri. Dia berkata: "Adakah tuanku ingin berkata seseorang yang ada kebijaksanaan dan kuasa Yang Dipertua tidak ada cara lain untuk maju ke hadapan?".

Ains berkata : "Mungkin ada cara yang lain. Akan tetapi, lebih baik menggarap peluang untuk memperoleh kebahagiaan itu jika peluang untuk melakukannya adalah mudah tersedia. Mereka ada mengatakan bahawa dewi tuah di balik sana (Goddess of fortune is bald behind)****".

---------------------

Dialog seperti ini mungkin agak sukar dihadam. Namun, cuba kita posisikan perbualan ini dalam isu realiti yang mengharungi dilemma. Contohnya adalah seperti penerimaan pelarian perang ke negara kita.

Andaikan pemimpin kepada pelarian berkata kepada pemimpin warga Malaysia: "Mengapa engkau tidak menerima pelarian ke negara kita? Engkau tidak kasihan terhadap kami, keluarga, isteri, anak dan sahabat kami yang dalam keperitan? Jika engkau berada di tempat kami, tidakkah engkau akan melakukan sepertimana apa yang kami lakukan?".

Sememangnya simpati dan menyayat hati kalau kita mendengar rayuan dan pujukan perasaan sebegini yang mencairkan logik dan mengusik perasaan yang kita yang melentur.

Cuma, cuba fikirkan kalau kita terlalu kasihan kepada nasib orang luar, bagaimana pula dengan rakyat dan penghuni yang telah lahir dan hidup lama di tanah air ini?

Cuba fikirkan kalau kita terlalu baik dalam penerimaan pelarian? Selepas ini bukan Rohingya sahaja. Kalau ada perang antara India dengan Paksitan, masing-masing akan lari ke Malaysia. Kalau ada perang antara China dengan Taiwan, masing-masing akan lari ke Malaysia. Kalau perang negara teluk dan Arab berkecamuk serta perang di Afrika menjadi dahsyat, masing-masing mencari ke Malaysia.

Seluruh dunia tahu yang Malaysia terlalu baik untuk mempelawa pelarian sebegini dan disebabkan itulah ia menjadi destinasi pilihan. Cuma, bagaimana pula dengan nasib anak tempatan yang telah lama hidup dan membangun di tanah air sendiri? Apakah tidak perlu kita kasihan?

Kalau kita menerima gerombolan besar-besaran, apakah kesannya? Brexit antara yang kitaa telah saksikan. Antara cetusannya adalah disebabkan beberapa rakyat tempatan tidak tahan penerimaan kemasukan warga asing besar-besaran dan terlalu banyak pertelingkahan dalam interaksi dua budaya yang berbeza. Ini juga berlaku di Amerika dan bangkitnya ramai konservatif.

Isu konflik budaya antara pendatang luar dan tempatan adalah sememangnya isu yang dibincangkan dalam isu penerimaan pelarian.

Sekarang, antara dua pihak pelarian dan anak tempatan, kepentingan siapa yang patut didahulukan? Siapa yang patut diberikan kasihan yang lebih? Ia sememangnya dilemma.

Saya secara peribadi sudah lama percaya bahawa dunia ini adalah kejam dan tempat menguji manusia yang menempatinya sambil mengetawakan dilemma yang dihadapi oleh kita.

Akhirnya apa? Mahu atau tidak mahu, kita terpaksa menolak rayuan mereka dan mengetepikan setiap pendaratan sekalipun mereka berkejaran dalam keadaan terdesak.

Sememangnya sedih kita terpaksa menghalau mereka, mengecewakan harapan yang mereka ikat di tanah ini dan tidak tahu apakah nasib sesudah penghalauan kita. Namun, demi kepentingan anak tempatan dan mereka yang membesarnya yang telah lama membina legasi di sini perlu juga disayangi seeratnya dan diberikan keutamaan yang tiada kompromi.

Bayangkan putera Zanac adalah pelarian dan Ains adalah pemimpin sebuah negara. Putera Zanac cuba menjustifikasikan bahawa mengapa rakyatnya perlu dikasihani dan Ains pula menjustifikasikan mengapa dia perlu bertindak kejam demi menggapai kebahagiaan di sisinya.

Duna ini memang kejam. Mungkin sahaja putera Zanac (dengan mengumpamakannya sebagai pemimpin pelarian) perlu melakukan pendudukan yang baru walaupun dengan perampasan beberapa tanah secara paksa supaya mereka mendapat tempat untuk mereka berteduh dan Ains pula perlu membadaikan mereka semula balik ke laut supaya kestabilan dan kemakmuran tanah air yang telah lama dibina tetap terpelihara daripada anasir luar.

Hidup ini sememangnya membuat keputusan dilemma.

Sepertimana kata Rize Kirishima kepada Kaneki Ken dalam Tokyo Ghoul, musim 1, episod 12: "Kenapa engkau menangis? Kenapa engkaut tersedu-sedu? Engkau memilih untuk disakiti berbanding menyakiti orang lain. Tidakkah sebegitu? Engkau ini baik dan hebat. Akan tetapi, ia seperti engkau memilih kedua-duanya, tetapi engkau sebenarnya meninggalkan kedua-duanya. Ibu engkau pun sama. Jika dia berpaling daripada kakaknya yang tidak menderita, dia tidak akan mati dalam keadaan keletihan. Ibu yang sangat bodoh. Kalaulah dia betul-betul mencintai engkau, maka dia sepatutnya meninggalkan kakaknya yang tidak berharga apa-apa. Di lubuk jiwamu, tidakkah itu yang engkau begitu mengimpikannya?".

Ken Kaneki menangis bersendirian dan merintih: "Ibu... Ibu... Kenapa engkau meninggalkan aku bersendirian? Aku merindukanmu. Aku tidak mahu bermandiri sendiri. Aku berharap... Aku berharap engkau memilih aku. AKU HARAP ENGKAU HIDUP UNTUK DIRIKU!".

Rize berkata: "Walaupun ia bermaksud meninggalkan makcikmu?".

Kaneki berkata : "WALAUPUN ITU MAKSUDNYA!".

Rize berkata : "Walaupun ia bermaksud menyakiti seseorang?".

Kaneki berkata : "WALAUPUN ITU MAKSUDNYA!".

Rize berkata dengan nada yang tinggi : "Walaupun ia bermaksud mengambil nyawanya?".

Rize berkata : "Walaupun ia bermaksud menyakiti seseorang?".

Kaneki berkata : "WALAUPUN ITU MAKSUDNYA!".

Rize berkata : "Betul wahai Kaneki. Ada masanya kita perlu meninggalkan sesuatu supaya memelihara sesuatu yang lain. Ibu engkau tidak mampu melakukannya. Itu bukan kebaikan. Ia adalah seorang yang menjadi lemah. Dia tidak ada kekuatan.... pendirian untuk mengembalikan dirinya. Adakah engkau ingin membiarkan diri engkau disakiti lagi".

Sebegitulah situasi Ains Ooal Gown. Ada masanya kita perlu hancurkan satu negera supaya kita memelihara kesejahteraan negara kita. Belas kasihan kepada orang yang merampas kebahagiaan kita bukanlah kebaikan, tetapi tanda seorang yang lemah serta tidak mampu berbuat keputusan dalam berjuang untuk kebahagiannya dan mempertahankan prinsipnya.

Akhirnya, Ains tidak boleh menjaga perasaan rakyat, bangsawasan dan raja di kerajaan Re-Estize. Memilih untuk tidak menyakiti mereka sama seperti memilih untuk menyakiti diri sendiri. Kalau betul Ains mencintai negaranya, dia perlu memusnahkan Re-Estize sama seperti ibu Ken Kaneki perlu meninggalkan kakaknya demi kebahagiaan anaknya.

Dunia ini memang kejam. Dia sedang mengetawakan Ains Ooal Gown dan putera Zanac. Dunia sedang mengetawakan Ken Kaneki. Dunia sedang mengetawakan pelarian yang terdesak mencari perlindungan dan pemimpin negara yang bertekad untuk kepentingan rakyatnya sendiri. Dia juga sedang mengetawakan kita semua dengan ujian dilemma ini.

Putera Zanac pun pulang dalam keadaan luluh hati, hampa dan keberatan menerima justifikasi yang pahit daripada Ains Ooal Gown sepertimana pelarian berundur dengan jiwa yang resah, duka cita dan penolakan yang defensif dari pihak berautoriti di negara yang dia ingin berlabuh.

Kalaulah kita di posisi putera Zanac, apa perasaan kita? Kalau situasi kita sama seperti Ains Ooal Gown, adakah kita akan membuat keputusan yang sama sepertimana Ains?

---------------------

****Saya belum jumpa peribahasa yang sesuai untuk perkataan ini. Ia berasal atau konteks yang boleh difahami dengan catatan berikut :

‘Far be it from me to decry patient laborious staff-work,’ said the Governor. ‘We have seen its gratifying results on this island: but, gentlemen, time and tide wait for no man; and I must remind you that Fortune is bald behind.’

Ia bermaksud bahawa masa dan badai tidak menanti orang serta pelayaran perlu diteruskan. Cuma, diingatkan bahawa Fortune yang diumpamakan dengan tuah dan digambarkan seperti botak kerana banyaknya pasir atau daratan yang tidak berpohon adalah tempat yang selamat daripada rintangan ini.

Kalau ada peribahasa yang sesuai, boleh dikongsikan kepada saya.

No comments:

Post a Comment